2013. május 11., szombat

Az út - egy hosszúra nyúlt nap

Eljött ez a nap is. Mivel nem vagyok Facebook-hívő, ezért nem online közvetítjük az utat, hanem egy utólagos összefoglalóban – már csak azért is, mert így nem kellett azon aggódni, hogy melyik reptéren van net vagy nincs. Mondjuk a Skype lehet, hogy kényelmesebb lett volna, ha lett volna bármelyiken reptéren net. Így maradt az SMS arról, hogy megjöttünk, jól vagyunk, élünk.

Reggel már idejekorán ébredtünk, nyilván a stressz és izgalom miatt. A bőröndbe bepakolás már előző nap lezárult, az utazós ruhák kikészítve, úgyhogy nem volt sok teendő, csak fel kellett ébredni annyira, hogy felfogjuk, ez a nap is elment.
Mire nagyjából magunkhoz tértünk és felöltöztünk elindultam a fogorvoshoz egy búcsúkezelésre. Arra számítottam, hogy még fúrunk-faragunk picit a fogamon, de végülis teljesen jól tűrtem, persze fájdalomcsillapítás után. Hazafelé menet arra jutottam, hogy lezsibbadt arccal nem feltétlenül nekem kéne kivezetnem a reptérre, szóval mikor hazaértem, megkértem Szaszát, hogy inkább ő vezessen majd.
Eredetileg az volt a terv, hogy 11 körül indulunk de a srácoknak megvolt a különböző tervük arról, hogyan is tartanak majd itt minket, Rádi ettől függetlenül majdnem összehozta azzal, hogy nekiállt kocsit mostani 10:40-kor (sicc! :P). Végül majd fél órával később indultunk el a reptérre, de mivel eredetileg 14-kor indult a repülőnk nem volt gond. A terv szerint a kapunyitásra szerettünk volna azért odaérni, így aztán nyomtuk a gázt kicsit az autópályán (Nem tudom Rádi mosolygott-e a kamerába 150-nél :) ). A lényeg, hogy odaértünk, becsekkolásnál nem volt gond a bőrönddel az előzetes küzdelmeknek köszönhetően.

Erről a bőrönd dologról egy rövid megjegyzés: végül fejenként három csomaggal indultunk útnak.
  • Egy nagy bőrönd, amiben főként ruhák, mindennemű folyadék, és olyan dolgok, amik nem igényelnek közvetlen felügyeletet (emléktárgyak, cipők, tisztálkodási cuccok stb.). Ezt a reptéren nem kis pénzért külön lefóliáztattuk, hogy ne legyen gond. Súlya 23 kg körül mozgott, picivel felette.
  • Egy kisebb kabinbőrönd, amibe beletettük a műszaki áruház egyik felét, esküvői albumokat (nem szakadtam meg, áh…), ékszereket, illetve az áttetsző zacsiba a kipakolandó folyadékokat. Súlya nem volt igazán lényeges, mert állítólag nem lehet annyira megpakolni, hogy elérje a 23 kg-s limitet. Le se mérték sehol.
  • Egy darab laptop táska, benne a műszaki áruház másik fele, ami folyamatos felügyeletet igényel: laptopok, táblagépek, telefonok, a töltőik, stb. Ugyanitt voltak a papírok is, mert ugye azt bárhol kérhetik és elő kell tudni varázsolni. Papírok alatt itt útlevél, tárca, pénz és vízum értendő, de a biztonság kedvéért az én hátizsákomban utaztak az orvosi dossziék is, ha valamiért szükség lett volna rá (nem volt, jól vagyunk).

Miután feladtuk a bőröndöket, jött a biztonsági ellenőrzés folyosója, ahol megtörtént a könnyes búcsú a családtól, barátoktól majd elindultunk a biztonsági ellenőrzések felé. Mivel egy rakás ilyen ellenőrzés volt, ezek kb. úgy zajlottak, hogy műszaki áruházat kipakolni, folyadékokat kipakolni, útlevelet és beszállókártyát bemutatni, vízumellenőrzés.
Mire átjutottunk és visszafordultam volna integetni még egyet a családnak, addigra már elmentek, gondolom azt hitték, hogy mihelyst eltűntünk a szemük elől, nem is fogunk előkerülni újra, de talán így jobb is, mert így is eléggé fájdalmas volt a dolog mindenkinek.
Már a check-in-nél kiderült, hogy a járatunk késik kb. egy órát, szóval miután bejutottunk, volt időnk ebédelni egyet, ahol kiderült, hogy még azért nem jöttem teljesen rendbe a reggeli fogorvosi mutatvány után, de legalább már fájdalmaim nem voltak. Kényelmesen megebédeltünk, elüldögéltünk még kb. egy fél órát, majd elindultunk megkeresni a kapunkat. Ez egy olyan rituálé, amit üzleti utakon szedtem magamra: eszem, hogy lemenjen kicsit a stressz, majd megkeresem, hol kell majd lennem, majd ha van idő, csámborgok még egy kicsit, ha nincs idő, akkor már el sem megyek a kapumtól messzire. Így nincsen gond abból, hogy odaérünk-e, megtaláljuk-e, tájékoztatnak-e, stb.

Elöljáróban az időről

Mivel ebben a bejegyzésben sokszor írok időt, ezért szükségét érzem annak, hogy külön kiemeljem, végig budapesti helyi időről beszélek (CET), annak ellenére, hogy egy rakás időzónán áthaladtunk menet közben.

Út Londonba

14:51-kor kezdődött Pesten a beszállítás, szóval kb. húsz percet késtünk az eredeti késéshez képest, majd 15:15-kor indult meg a repülő. Ha valaki az útvonalra kíváncsi, akkor a flightradar24-en keresse meg a május 9-ei BA0867-es járatot, ott lehet utólag is követni, mikor merre voltunk. A lényeg, hogy Londonban heves esőzés és széllökések voltak (minő meglepetés) és emiatt kissé felborult a légiforgalom, emiatt is késtek eredetileg.

Azzal együtt, hogy ezt a kapitány megosztotta velünk azt is mondta, hogy ez a remek idő még továbbra is tart, szóval lehet, hogy nehézkesen, késve érkezünk meg Londonba, vagy akár nem is a Heathrow-ra fogunk leszállni, csak majd átvisznek minket. Nem pánikoltam különösebben, ugyanis az ottani átszállásra elég sok időt hagytunk. A reptértől magától már inkább tartottam azok alapján, amiket a NatGeo-n mondtak róla (a műsor címe „Nagy, Nagyobb, Legnagyobb”; a London Heathrow az utolsó volt a listában).
Maga az út egyébként eléggé eseménytelen volt, az egyetlen említésre méltó dolog az lehet, amikkel mellettünk ülő nő művelte magát. Tulajdonképpen mindent kiolvasott a Zsaru magazinon kívül, amit Magyarország írott hulladékmédia formájában kitermel – szerintem azért, hogy ha megérkezik New Yorkba (ő oda tartott), akkor tudjon mit mesélni, mi minden érdekes zajlik Mo-n. Persze főként darabolós, leszúrós, felrobbantós, zsarolós meg ilyesmi hírek voltak – ki mit szeret tudni Magyarországról.

London

Végül a beígért időben, a beígért reptéren szálltunk le, nem volt annyira durva a szél/eső, hogy másfelé menjünk. Kiszállításnál először egy labirintuson tereltek át minket kb. egy kilométer hosszan (erről nagyon durva lövöldözős játékok pályái jutottak eszembe).
Itt szembesültünk először azzal, hogy a Sydney-be tartó repülőutunk kissé át lett szervezve és nem Szingapúron keresztül megyünk, hanem Dubai-on át. Volt viszont egy másik járat is Sydney-be később ami Szingapúron keresztül ment, szóval kissé megzavarodtunk, de mivel a labirintus végén egy rakás repülőtársaság ügyfélfogadója várt, nem volt gond. Megkérdeztük, megtudtuk, hogy Dubai-on át fogunk majd menni.
Jött újra a szokásos rituálé: körülnéztünk, vettünk valami enni-innivalót, majd vártunk, hogy megtudjuk, hol lehet felkutatni kapunkat. Hol máshol is ültünk volna le, mint egy könyvesbolltal szemben, így aztán Zita 20:02-kor már könyvet vásárolt – ami persze az én bőröndömben landolt.
Az angolok pontosságáról csak annyit, hogy a kapu meghirdetésének előrelátható időpontja 21:15-volt, amit csak annyira tartottak be, hogy 21:14:59-kor jelent meg az infó a táblán. Átbandukoltunk a reptéren felkutatni a kaput, majd az eredetileg 21:45-re tervezett beszállítás megkezdődött 21:46-kor. Végül 22:23-kor mozdult meg a repülő és indultunk Dubaiba. Ha az útvonal érdekel, akkor a repülőkód QF 002, május 9-én Londonból Dubai-on át Sydney-be.

Az A380-asról

Nem tudom, hogy Attila mivel ment ki Sydney-be, de az tuti, hogy nem egy ilyen géppel. Egyszerűen megfogalmazva ez a gép BAZINAGY. Teszek be pár képet arról, hogy ez mit is jelent. A Pestről jövő gép mellett van egy ember, az úgy nagyjából mutatja a gép méreteit. Az itteni képen egy furgon látható a gép aljánál viszonyításképpen. A Szingapúros gép csak azért lett befotózva, hogy mutassa a gép elrendezését, amúgy a kengurussal mentünk.



Maga a gép belülről is hatalmas. Minden sorban 10 ember fér el, a mi szektorunkban 3-4-3 felosztásban, tehát két folyosó. Mi a középső részen ültünk, én a folyosónál, Zita mellettem.
Minden ülésnek saját monitora van, amire mindenféle multimédia izé van feltöltve: egy csomó film, a hozzá tartozó távirányító másik oldala egy videojáték-konzol, repülésinfók, angol nyelvleckék, üzleti hírek, rádió, meg ilyesmik. Érezhetően arra készülnek, hogy az ember sokáig marad a fedélzeten.

Londonból Dubai-ba

Ez a szösszenés kb. 7 órán keresztül zajlott és a bemelegítése volt annak, ami azután jött. Mi nagyjából hajnali egyig bírtuk úgy, hogy nem alszunk, addigra fáradtunk el annyira, hogy úgy érezzük ideje megpróbálkozni az alvással. Kaptunk egy kis takarót meg szemfedőmaszkot, azzal próbálkoztunk.
Azért mondom, hogy próbálkoztunk, mert aludni viszont nem nagyon lehet egy ilyen gépen, legalábbis mi nem voltunk ebben sikeresek. Egyikőnk sem szokott hozzá, hogy ülő vagy félig ülő pozícióban aludjon és így az alvási periódusaink inkább hasonlítottak amolyan fáradságtól ájulásra majd max. egy órával később ébredés és aztán elölről az egész.
Ilyenkor az ember próbálja elütni az időt bármivel, amivel csak tudja: filmet néz, végigpróbálja a játékokat, forgolódik, próbál nem belepusztulni az unalomba. Az 5:16-os landolás előtt azért elmondták, hogy míg újratankolják a gépet, addig nem maradhatunk a fedélzeten. Ezt tudtuk, amit viszont nem, az az, hogy kiterelnek miket a várótérbe, és a gépre mint csatlakozás jutunk vissza, szóval újabb biztonsági ellenőrzések, teljes beszállítási eljárás, ilyesmik. Beszállítás megkezdése 6:30, indulás ötven perccel később. A mozgástól kissé felébred az ember (meg a napsütéstől), de az a tudat, hogy az előző útnak a duplája következik, valahogy nem dobja fel.

Dubai-ból Sydney-be

Ez az útszakasz a halál unalom által. Több, mint 13 órán át tart, ehhez képest minden más, ami előtte volt, csak bemelegítés. Ráadásul mivel már 7 órát az ember eltöltött korábban ezen a gépen, már minden játékot/kütyüt kipróbált és a toplistáján levő filmekből legalább kettőt megnézett, egy 13 órás hosszabbítás elég durva.
Konkrétan mindent próbáltunk: aludni, filmezni, játszani tableten, olvasni, bármit amivel az időt el lehet múlatni, majd miután úgy éreztük, hogy most már aztán tényleg letelt az idő, ránéztünk az útinfóra ami igen kegyetlen módon közölte, hogy még kb. 12 óra van hátra az útból. Na ezt folytattuk végig. Volt közben pánikroham, hogy minden rendben lesz-e, volt hogy akartuk-e mi ezt az egészet, hogy megérkezünk-e egyáltalán, meg minden. A fáradtság és a semmittevés egyszerűen felőrli az embert, majd egy idő után eljut arra a pontra, hogy kiüti a fáradtság egy pár órára. 21:05-kor landoltunk végül a Kingford Smith-en, hajnalban.

Sydney

Miután kijutottunk a gépből, volt még egy pár ellenőrzés (egyenként is komolyabbak annál, mint a budapesti beszállásnál), amiben ellenőrizték újra az útlevelet, a vízumot, majd csomagbegyűjtés és jöhet a vámellenőrzés. Egy előre kitöltendő kártya alapján áttereltek minket oda, ahol az orvosi dolgokat ellenőrizhetik (Zita gyógyszerei), aztán jött a bőröndök átvilágítása. Az enyémet végül felnyittatták, mert hoztam pár Nutricia terméket is (reklám helye), de mint tejtermék azt korábban le kellett volna jelenteni – csakhogy erre korábban nem volt lehetőség. Mindegy, kinyitották, megnézték hogy nem plutóniumból van, és továbbengedtek minket a kijárathoz. Mellesleg a bőröndöm lába kitört eközben, de 6500 forintért nem nagy gond.
Muschitz Attila várt ránk a reptéren, rövid bemutatkozás és ismerkedés után indultunk a maroubra-i házba. Kb. 10-15 perc út után már egy kertvárosi hangulatú környéken voltunk a háznál. Gyors körbevezetés, némi infó a környékről (tömegközlekedés meg egy Westend méretű pláza a közelben – de tényleg a közelben, talán 400 méter sincs).
Kipakolás, gyors SMS haza majd mivel az izgulás miatt nem éreztük magunkat túl fáradtnak, ezért úgy döntöttünk, hogy zuhany után bemegyünk a plázába kicsit enni-körülnézni. Míg ezt intéztük, felébredt az egyik lakótárs így tudtunk netet állítani, amin bejelentkeztünk otthonra, majd elmentünk a plázába, ahol szó szerint hullafáradtra sétáltuk magunkat max. 2 óra alatt. Vettünk pár alapvető dolgot és indulás vissza a szállásra, ahol bezuhantunk az ágyba aludni pár órát – sydney-i idő szerint 12:15 körül. Eddigre kb. ilyen gyűröttek és nyomottak voltunk, de legalább már Ausztráliában: