2013. szeptember 2., hétfő

Ausztrál jogosítvány, Medicare kártya

Ugyan állásunk még nincs, de legalább azt sikerül elérni, hogy a tárcánk újra megtelhessen mindenféle pontgyűjtő kártyákkal és igazolványokkal.


Medicare kártya

Ez kb otthon a TAJ kártyának felel meg, állampolgároknak és állandó lakosoknak jár. 
Be kell menni a Medicare egyik irodájába, kitölteni az igénylőlapot, bemutatni az iratot, ami alapján jogosult az ember a kártyára (nálunk ez a vízum volt), majd elvileg várni egy hónapot, hogy kipostázzák.
Nálunk valami félrement, s elsőre nem kaptuk meg a kártyát, újrapostáztatták, de adtak egy cetlit is a számunkkal, amivel már mehettünk volna orvoshoz, ha szükséges.

Még nem próbáltuk ki, hogyan is kell kezelni, de van olyan orvos, aki elfogadja, s nem kell nála fizetni a kezelésért, vizsgálatért, s van, ahol fizetni kell, majd a számla alapján visszaigényelni (természetesen online is).
Biztos lesz ezzel is tapasztalat, majd posztoljuk, ha eljutottunk odáig.

Annyit már tudunk, hogy ugyan mindkettőnknek van egy-egy kártyája, azonos számon kezelnek minket, s a kártyák 3 évig érvényesek. Ha lejár, újat kell kérni, maga az alapszám nem változik, csak az utolsó számjegy, erről viszont  szólni kell az orvosnak.



Jogosítvány

A másik hivatalos okmány, amiért folyamodtunk, a jogosítvány volt. Na nem azért, mert mintha már lenne autónk és vezetni akarnánk (bár ha munkához kell, akkor biztos fogunk), hanem mert tavasz elején (mármint még otthon) jött a hír, hogy Victoria állam is elfogadja a magyar jogosítványt, nem kell külön vizsgát tenni.

Még a CBD-ben laktunk, amikor elmentünk a VicRoads-hoz (közlekedési hatóság), hogy utánajárjunk, hogyan is lehetne megoldani a jogosítványunk konvertálását.
Ami kell hozzá:
 - érvényes magyar jogosítvány
 - fenti hivatalos fordítása, mivel nem kétnyelvű a magyar jogosítvány
 - vízum
 - útlevél
 - Medicare kártya
 - valamilyen hivatalos papír vagy számla, amin a kérelmező neve és címe szerepel (ez nálunk egy banki igazolás volt)
 - eljárási díj

Az, hogy mennyi időn belül is lehet konvertálni a magyar jogosítványt, az máig rejtély maradt: mondtak az országba belépéstől számított 3 és 6 hónapot is, de olyan is volt, aki a vízum kiállításától számolta.

Személyesen lehet időpontot kérni, kb 2-3 héttel későbbre tudnak is adni. Először egy olyan időpontot kaptunk, amikor kb épp költözködtünk, így nem lett volna papírunk a lakcímről. Zsolt felhívta őket, bemondta az ügyszámot, mikorra van időpontunk és megkérte őket, hogy módosítsák augusztus végére, addigra tuti minden más papírunk meglesz.
Telefonon kikérdezték az adatait, közölték vele, hogy időpont módosítva. Zsolt szólt, hogy a felesége időpontját is módosítani kellene. Megkérdezték tőle, hogy ott van-e a felesége a közelben, esetleg tudnak-e vele beszélni (én ekkor már készültem, hogy mi mindent kérdeznek majd tőlem), mondta, hogy igen, s ebben maradtak. Azt hittük, minden rendben, időpontunk átírva.

Közeledett az átütemezett időpont (eközben meglett a fordítás, a Medicare kártya, a banki igazolás), s mivel Zsolt olvashatatlanul írta fel, hogy augusztus 26-án vagy 29-én kell megjelennünk, így újra felhívta őket.
Kiderült, hogy Zsolt időpontja augusztus 26, reggel 9. 
Nekem viszont van egy időpontom, amin nem jelentem meg, mivel az enyémet nem írták át... tehát Zsolt telefonos kérését velem kapcsolatban nem regisztrálták. Na nem baj, átvettem a telefont, leigazoltam, hogy én vagyok én, s szeretnék egy időpontot. Egy héttel későbbre, azaz ma kora délelőtti 11.20-ra kaptam lehetőséget (a kora délelőttöt ők mondták).

Múlt hét hétfőn nekiindultunk villamos-busz-villamos átszállásokkal. Szerencsére fél órával előbb indultunk, mint a netes tervező javasolta. Nem jött a busz éppen, meg kellett találni a másik megállóját, így végül nem fél órával előbb, hanem pont 9-re értünk be.
Ami aranyos volt útközben:
 - Már megszoktuk, hogy iskolanap kezdetén és végén "nyalókás emberek" (azaz forgalomirányítók) állnak az iskolák környékén, s állítják meg az autósokat, ha a gyerekek át akarnak kelni a zebrán. Amúgy is megállnának, de biztos, ami biztos. Azon viszont kicsit meglepődtünk, hogy a belváros szélén a reggeli órákban nem csak a gyerekek miatt, s nem csak az iskolák környékén vannak kint, hanem a nagyobb, nehezebben belátható kereszteződésekben is. Megálltunk a zebránál, megnyomtuk a gombot, hogy átkelnénk, s mosolyogva köszöntött minket egy nyalókás emberke, s amint zöldre váltott a lámpa, lelépett elénk, feltartotta a stop tábláját, sípolt, s engedett át minket.
 - Buszra felszálltunk, s mivel sokan voltak a megállóban, megtelt a busz. Otthon a bkv ezt úgy intézné el, hogy mindenki menjen hátrébb,  még felfér legalább 20 utas. Itt finoman megkérte a sofőr az embereket, hogy menjenek hátrébb, s amikor látta, hogy max 1-2 ember szállhat  már csak fel, akkor még a megállóban állva beszólt a központba, hogy megtelt, kellene új buszt küldeni, s ha lehetne, átváltana expressz üzemmódba, s nem áll meg minden megállóban, csak ha leszálló van. Engedélyt szinte azonnal megkapta, mehettünk.

Szóval beértünk a VicRoads-hoz, emeletre felrohantunk, ahol egy hölgy várt minket mosolyogva az ajtóban, s kérdezte, mit segíthet. Zsolt mondta, hogy neki időpontja van, így megkapta a kitöltendő adatlapot. Én mondtam, hogy jövő hétre van csak időpontom, de ha esetleg beleférnék a napba, nagyon örülnék, szívesen várok is. Húzott nekem a hölgy egy sorszámot, s mondta, hogy mondjam el az ügyintézőnek a helyzetet, hátha segít. Azonnal szólítottak, egy kedves, de szigorú hölgy közölte, hogy ő csak az időponttal rendelkezőkkel tud foglalkozni, be van táblázva a teljes nap, nem férek bele, menjek vissza az ajtóban levő hölgyhöz, s mondjam meg neki, hogy nem lehet. 
Visszamentem, s mondtam, hogy sajnos nem jött össze, mire a kezembe nyomott egy újabb sorszámot, hogy jó, hát nála nem ment, de majd a másik ügyintézőnél... Ismét azonnal hívtak, most már jött velem a hölgy is, elhadarta az ügyintézőnek, hogy jövő hétre van időpontom, de itt vagyok meg a férjem is épp most csináltatja a jogsit, s láss csodát, az ügyintéző mosolyogva közölte, hogy minden rendben, töltsem ki a papírokat. Zsolttól megszereztem minden iratom, majd rohanvást kitöltöttem az adatlapot, leellenőrizték, a gépbe bevitték, 71,8 dollárt kifizettem egy 3 évre szóló jogosítványért (10 évre 245,5 dollár), s már mehettem is fotózásra és aláírásra. Végül Zsolt az időponttal előbb végzett - először őt fotózták, majd egy lányt, s utána engem.
Otthon próbáltam volna meg könyörögni, hogy na, mégis csinálják meg ma a papírjaim...


Két hetes határidőt ígértek, egy hét alatt megjöttek a jogosítványok. Victoria állam adta ki, de bárhol az országban vezethetek vele, ha viszont másik államba költöznék, akkor át kell konvertálni ottani jogosítványra.

Szeretem az itteni ügyintézést :)


 És még annak a leírását is csatolták, hogy milyen növény van a jogosítványon :)