2017. március 26., vasárnap

Informatikus a kertben - egy év után

Te jó isten, majdnem pont egy éve nem írtunk...
Történtek velünk mindenfélék az elmúlt időben, főként jó dolgok, de most a kertről fogok csak írni. A többiről majd szerintem Zita mesél valamikor.
Na szóval, hogyan is vészelte át az itteni zord telet, majd az utána jövő száraz nyarat a kert? Voltak veszteségek, de általánosságban véve azt kell mondanom, hogy elégedett vagyok.


Az egyik legkritikusabb dolog számomra a gyep volt - jelentem, hogy ezzel szinte teljes mértékben elégedett vagyok, a kezdeti locsolási roham után télen elegendő mennyiségű vizet kapott ahhoz, hogy szépen gyökeret eresszen és tavaszra/nyárra kizöldüljön.

Körülbelül két-három hetente kell vágnom, nagyjából egy órát vesz igénybe, amíg lenyírom az egész hátsó részt (szegélyvágóval az ülés részeknél, valamint utána egy kerti porszívóval összeszedni a széthullott részeket).
Nagyjából így néz ki frissen nyírva:
Teljesen eltűntek a gyeptéglák szélei, a fű teljesen egységessé nőtt. Néhány helyen kissé sárga, mert az alatta levő talaj ugyebár nem lett teljesen egyenletes - ezeket majd megpróbálom valami talajjavító tápszerrel kijavítani, jelenleg csak annyit csinálok, hogy a levágott fűből egy keveset rászórok azokra a részekre, amikkel nem vagyok elégedett, hátha a levágott magok/szálak adnak annyi erőt annak a környéknek, hogy könnyen kijavuljon.
Ez a fűfajta ráadásul képes szépen terjedni oldalra - ennek egyik legszebb példája, hogy a fenti képen valahol elrejtettem két vízvezeték kivezetést. Az egyik ráadásul betonozva is van - a sikeres megtalálók között szmájlit sorsolunk ki.

Rózsák

A rózsáink élőholtak. Véletlen időközönként teljesen kóróvá száradnak, majd amikor már eldöntöttük, hogy akkor kiszedjük őket és próbálunk valami mást, elkezdenek virágozni és leveleket hozni. Teljesen kiszámíthatatlanok ilyen téren. Szépen növekednek amúgy, lassacskán elérik a padozat szélét amikor is már biztosan nyírni kell majd őket, különben nem lehet rendesen leülni melléjük.

Alattuk azért van valami kis futószerűség annak érdekében, hogy ne csak a földet nézzük, amikor a rózsák épp kóró módban vannak.

Muskátli/Virágágyás

Ez a rész szenvedte el a legtöbb kárt. Voltak ugye szép színes virágok itt, amik teljesen kirohadtak, voltak olyanok amiknek sikerült egyszerre kirohadni és kiszáradni (nem is tudtam, hogy ilyen van), és vannak a túlélők - a muskátli egész jól bírja.
Ezen a képen szintén látható az egyik előkertbe szánt fa. Anno ötöt vettem, mert nem tudtam hány fogja túlélni az első pár évet, mielőtt ki tudnám ültetni előre.

Béla és Jucus

Ezek ketten jól elvannak a kert két sarkában. Béla hozott egyetlen darab citromot egy év alatt (azzal költözött ugye), jelenleg III. Bélán dolgozik. Jucus nem nagyon teketóriázott, rögtön négy mandarinnal indított - jelenleg még mind zöld, de szépen nőnek. Ki kellett kötözni, de nem a szürke 50 árnyalata miatt, hanem annak érdekében, hogy meg tudja tartani a terméseit. Idővel majd meg kell nyírni ezeket az íves ágakat, de jelenleg még meg akarom várni a termést, valamint hogy kezdjen más felé is nőni.
Jucus

Béla

Zöldséges / Gyümölcsös / Fűszeres részleg

Itt is komolyak voltak a károk. Az első szett paradicsomunk úgy végezte, hogy teljesen kiszáradva még hozott egy azaz 1 darab paradicsomot (gondolom, hogy sikerrel búcsúzzon), majd teljesen kihalt.
Volt itt ugye tárkonyunk meg még pár fűszerfélénk, ezek már arra sem voltak hajlandóak, hogy akár csak kicsit is gyökeret eresszenek. Egyikük helyére Zita betett pár spenótot, mondván, hogy az majd jó lesz, hát az sem jött össze.
Ami viszont összejött, az a második szett paradicsom, az eper, a bazsalikom és a rozmaring. Ezek tök jól elvannak, már saját epret és paradicsomot szoktam szedni, valamint a rozmaring is epekedve várja, hogy használjam. A bazsalikommal még nem kötözködöm, hagyom, hogy erősödjön kicsit, mielőtt tépkedni kezdem.
Rozmaring és bazsalikom

Eper, paradicsom és petrezselyem

Középen a petrezselyem és a bazsalikom közt még van egy hely, ott haltak ki a spenótok (R.I.P.). Nem adtam még fel teljesen, hogy megint megpróbálkozzak tárkonnyal, de szerintem majd csak tavasszal (október környéke).

Futónövények

Ezt a szettet nem gondoltam át eléggé. Az volt az elképzelésem, hogy miközben kúsznak felfelé a rácson, aközben majd szépen oldal irányba is elkezdenek terjeszkedni - hát nem. Most mondom mindenkinek, aki futónövényeken gondolkodik, hogy ezek először fölfelé mennek, és ha már tovább nem megy, akkor kezdenek csak el oldalra is terjedni.
A piros növényeimen ez a hiba szépen látszik, de szerencsére már nem nagyon tudnak tovább menni, így elkezdődött az oldalra terjedés is.
Nem rossz így se, de azért még messze van az, hogy egyenletes növényfallá váljanak. Mostanság már azt csinálom, hogy ha látok egy hajtást nekiindulni, gondosan oldalirányba kezdem rátenni a rácsra, hogy arrafelé terjedjen. Szerintem ennek a falnak még kell két-három év.
A jázminnal is elégedett vagyok. Szépen, bokor formában növekszik, nem kapkodja el. Szeptembertől novemberig virágzott egy rakás fehér virágot, jó illatuk volt.
A harmadik panellal kapcsolatban felemások az érzések - szép zöld, télen virágzik valami lilát, de nem igazán tetszik. Majd még meglátom, mi lesz velük.

Előkert

Itt nem sok minden változott, mivel eleve nem volt sok növény. A fa még ugye hátul van, mert alig több, mint egy gally a földben, viszont azok a kis bokrok már annyira nem is kicsik - jövőre valószínűleg kicsit formára nyírom majd őket (úgyis mint tönkreteszem őket).


Milyen problémákkal kellett szembenéznem a kertben?

Nem fogok kertészeti tanácsadási blogot indítani, és ha mégis megtenném, az lenne az a blog, amit szerintem először fekete listára tenne a Nemzeti Kertészeti Bizottság (vajon van ilyen?).
Azért azokat leírom, amikkel szembe kellett néznem.

Futók tanítása: említettem már, hogy a futók felfelé mennek, nem fel és oldalra. Emiatt rendszeresen ellenőrizni kell őket és átfűzni a megfelelő helyre.
Hangyák: ez egy visszatérő gond. Minden szomszédom lebetonoztatta a kertjét, így tisztán látszanak a hangyaösvények. Nekem meg kell őket keresnem, mert egyrészt a ház falán is jelentkeznek, másrészt nem locsolhatom fel a kertet akármilyen vegyszerrel.
Gazok: érdekes módon nem a füvön keresztül tör fel a legtöbb gaz. Ott is van, de messze nem annyi, mint a ház lekavicsozott, levegyszerezett és gazvédő fóliával leburkolt részén. Igen, pontosan ott, ahol mindent megtettem annak érdekében, hogy NE legyenek gazok.
Aknák: ezeket Freyja telepíti a fűre véletlenszerű helyekre. Felkutatásuk és semlegesítésük folyamatos erőfeszítést igényel, valamint kifejezetten kockázatossá teszi a mezítlábas füvön szaladgálást.

Merthogy ugye lett egy kutyánk. Mivel nem vagyok annak nagy híve, hogy a kutya bent aludjon, ezért kénytelen voltam szétszerkeszteni a teljes oldalsó deck-et (azóta se tudja valaki, hogy mondják a deck-et magyarul? "Kültéri gerendázott padlózat"?).
Lett külön kifutó, ház, ház fölé árnyékoló, elkerítettem a kerti fűből egy adagot zöld kifutónak, stb. Ennek ellenére felsőbb hatalmak (Zita) még mindig bent tartják a kutyát, ha olyanok az időjárási körülmények. De tényleg, hány kutyának van ilyen helye normál esetben?
A ház oldala

Kutyaház közelről

Mindezek ellenére hol máshol mint a lakáson belül...